Ternat Beweegt

Ternat Beweegt
Ternat Beweegt, dat zijn enkele progressieve krachten uit Ternat die pleiten voor een duurzaam en gedurfd beleid in Ternat. Dit platform willen wij aanwenden om ideeën te lanceren en de mening van de inwoners van Ternat over deze ideeën te verzamelen. Aarzel dus niet om je mening te delen, maar hou het positief en constructief. We beginnen alvast met 'de heetste patat' in Ternat op dit moment : het circulatieplan voor Ternat-centrum.

Nina, Hilde, Rony en Rudi

Voorstel 1: de kleine centrumlus

Om het verkeer nog vlotter te laten verlopen stellen we voor om geen tweerichtingsverkeer meer te voorzien op het Marktplein en in de plaats daarvan een kleine eenrichtingslus Marktplein-Verbrugghenstraat-Keizerstraat in te plannen tot aan de Statiestraat.
Dit vereenvoudigt de verkeerssituatie en maakt opnieuw parkeerplaatsen vrij aan de kant van de krantenwinkel (kort parkeren) en in de Keizerstraat.

Stemmen voor een voorstel doe je via de poll in de rechterkolom!
Je kan ook via de opmerkingen je mening geven over dit idee.

13 opmerkingen:

  1. Breng de situatie terug zoals het was voor de aanpassing
    Ternat is geen grootstad waar een verkeerslus rond het centrum moet worden opgezet
    Enkel een beperkte gerichte aanpassing van het parkeersbeleid dringt zich op rekening houdend met de verwachtingen van alle inwoners en handelaars, en niet enkel met de visie van een paar individuen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. met alle respect, maar een ingreep in de oude situatie is nodig om te vermijden dat ternat nog meer dichtslibt. Evenwel dient dit doordacht te gebeuren. Een lus is een mogelijke oplossing om sluipverkeer aan te pakken.

      Verwijderen
    2. De vraag is waarom en op welke plaatsen slibt Ternat dicht.
      Door de files op Assesteenweg kiezen vele niet inwoners van Ternat alternatieven en slibt alles rond de markt, Sterrenlaan, Stenebrugstraat,..etc dicht.
      Met eenrichtingsverkeer lussen...etc gaat men het probleem alleen verplaatsen want die chauffeurs gaan andere alternatieven zoeken...en vinden
      Zolang de gemeente & co niets doet aan dit probleem, het talloze sluikverkeer in heel Ternat, de ovedreven snelheden...etc zal er niets veranderen en blijft het dweilen met de kraan open.
      Bovendien, hoeveel extra minuten gaat het een ambulance/brandweerwagen kosten om na deze veranderingen uw woonst te bereiken in geval van nood ?

      Verwijderen
  2. Hoe zou de situatie er dan op de markt uitzien?

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Dan komt er opnieuw meer plaats voor kortparkeerders langs de kant van de krantenwinkel, waar verkeer enkel nog omhoog kan rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. En wat met de handelaars ?
    Door al dit gedoe laat ik de markt links liggen en haal ik mijn krant elders, ga ik naar Liedekerke voor kruidvat en ga ik elders bij apotheker....en freitjes ? Die haal ik ook elders...daar waar ik kan parkeen en rijden zonder cinema

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Nu moet alle verkeer van de Bodegemstraat doorheen de Keizerstraat.
    Vroeger kon dit verkeer zich splitsen en via de Gemeentehuisstraat over de markt en langs de apotheek naar de Brusselstraat rijden.
    Verander het eenrichtingsverkeer van de Bodegemstraat en ontlast zo het kruispunt van de Keizerstraat met de Statiestraat!
    Maar dan moet het verkeer ook weer gesplist worden over de driehoekige markt. Door het verkeer op de driehoekige markt te verleggen naar de zijde van de krantenwinkel maakt dit het kruispunt Keizerstraat/Statiestraat/uitrit driehoekige en vierkante markt heel stressvol! Laat het verkeer op de driehoekige markt opnieuw langs twee zijden verlopen, want zoals het nu is, is er veel ruimte verloren voor parkeren omdat er een 'strook' is om rond de parkeervakken te rijden.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. kleine cenntrumlus -gepaard met éénrichtingsverkeer op de markt ea- zou perfect kunnen zijn, echter enkel indien ook de gemeentehuisstraat én het gemeentehuis ook toegankelijk zouden zijn, komende van op de markt! Dit is de meest logische én meest aangewezen situatie! Dit ontlast ook het verkeer in de Verbrugghenstraat en de Keizerstraat, maakt handelszaken zoals ixie, Bpost ea én het gemeentehuis incl diensten én bibliotheek veel beter bereikbaar én daarna hebben mensen de keuze richting ofwel Bodegem, ofwel Molenstraat, ofwel terug Keizerstraat ... Tezelfdertijd dient de markt groener & aantrekkelijker gemaakt worden door invoeren zone max 30 + controle (!!!), aanleggen terrassen voor de horeca, minder parkeerplaatsen maar enkel kort parkeren (schijf 2 uur max) + controle (!!!), aanleggen groen op de markt... Parkeren +2u dient te gebeuren op de aan te leggen parking Minapark (controle) en eventueel andere parkings die op de planning staan (Horizon, gemeentehuis,...)

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Een verkeersluw marktplein is mooi in theorie maar helaas niet haalbaar in Ternat omdat het centrum niet vergelijkbaar is met omringende gemeenten :
    1) er komen verschillende belangrijke wegen uit op de markt, wegen die je niet kan verkeersluw maken zonder de omliggende straten te overbelasten
    2) het is de belangrijkste parkeerplaats voor de vele handelszaken en diensten (niet enkel horeca) die er zijn gevestigd
    Een verkeerslus rond het centrum is dus niet aangewezen. Wel zijn er dringend maatregelen nodig voor de veiligheid van voetgangers en fietsers en voor het verfraaien van de omgeving.
    Enkel een beperkte en zeer gerichte aanpassing van de bestaande verkeersstromen is echt nodig :
    - Marktplein : tweerichtingen behouden (voorkomt nodeloos omrijden en extra verkeersdruk in de omliggende straten)
    - Gemeentehuisstraat : éénrichting omdraaien (veel logischer)
    - Verbruggenstraat : huidige éénrichting behouden
    - Molenstraat : opnieuw tweerichtingen (voorkomt nodeloos omrijden via de omliggende straten en weer extra verkeer)
    - Keizerstraat : enkel aan de versmalling éénrichting invoeren , en wel in de rijrichting naar de Statiestraat toe (de Keizerstraat blijft verder overal tweerichting).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beroepsmatig hebben wij honderden dorps/stadskernen onderzocht (in binnen- & buitenland) en enkel de verkeersluwe blijken te werken en hebben kans op overleven ... en inderdaad zoals altijd kijken nogal wat mensen op "micro-level" maar vergeten het ruimere plaatje... Eigenbelang is ondergeschikt, algemeen belang is prioritair...

      Verwijderen
    2. En heeft u beroepsmatig ook de periferie van al deze verkeersluwe kernen onderzocht?? De verplaatsing van de verkeersdruk naar de omliggende straten / bewoners? Kijk eens naar Brussel sinds 29/06 : Lakenstraat , Van Arteveldestraat , Cellebroerstraat , Keizerslaan, Wolvengracht, enzoverder. Denkt u dat ze daar tevreden zijn met al dat extra verkeer waar in deze totaal niet aangepaste straten al het doorgaand (sluip)verkeer wordt gestuurd? En hier in Ternat heb je daarbovenop ook nog eens al de zware vrachtwagens (een veelvoud van de toegestane 3,5 ton!! en nooit controle...!!) die je dagelijks vanaf 4u 's ochtend aan overdreven snelheid je uit je slaap doen daveren, je huis doen barsten . Tot slot nog dit : de markt is meer dan een verzameling cafétterassen. U woont duidelijk niet in het centrum.

      Verwijderen
    3. Bedoeling moet niet zijn om verkeersdrukte te verplaatsen naar omliggende straten maar om doorgaand verkeer te mijden uit het centrum. Concreet kan je bijvoorbeeld doorgaand verkeer naar Bodegem wegleiden via de Brusselstraat ipv het door de Keizerstraat, Molenstraat of Markt te sturen. Zwaar verkeer mag het centrum niet in tenzij het bestemmingsverkeer is. Daar moet inderdaad op gecontroleerd en gesanctioneerd worden.

      Verwijderen
  8. Als bewoner van de markt vond ik voor de aanpassingen toch veel makkelijker een plek kort bij de deur om te parkeren. Volgens wat ik gehoord heb zijn er 19 plaatsen verdwenen maar daarom zijn er geen 19 auto's minder in het centrum.
    Ik heb dit al eens opgemerkt en toen kreeg ik de opmerking, als je privéparking zou hebben dan heb je dat probleem niet. Wel, sorry maar de stedenbouwkundige dienst heeft in een nog niet zo ver verleden wel de bouw van een appartementsblok goedgekeurd zonder privéparkeervoorzieningen. Dan had de gemeente dat toen maar zo moeten laten toepassen. Nu zijn er tientallen appartementen op de markt waar toch telkens makkelijk 2 wagens aan toebehoren per postbus en die kunnen hun wagen niet meer kwijt door dit gedoe

    BeantwoordenVerwijderen

Vul hieronder je reactie in over dit idee. Hou het positief en constructief, zoniet zien we ons verplicht om je reactie te verwijderen.