Ternat Beweegt

Ternat Beweegt
Ternat Beweegt, dat zijn enkele progressieve krachten uit Ternat die pleiten voor een duurzaam en gedurfd beleid in Ternat. Dit platform willen wij aanwenden om ideeën te lanceren en de mening van de inwoners van Ternat over deze ideeën te verzamelen. Aarzel dus niet om je mening te delen, maar hou het positief en constructief. We beginnen alvast met 'de heetste patat' in Ternat op dit moment : het circulatieplan voor Ternat-centrum.

Nina, Hilde, Rony en Rudi

Voorstel 3 : de grote centrumlus

Maak een centrumlus die grotendeels éénrichting is en vlot verkeer rond het centrum toelaat.  Deze centrumlus vertrekt van de Markt naar de Molenstraat en zo verder via Gemeentehuisstraat, Bodegemstraat, Keizerstraat en Statiestraat terug naar de markt.

Stemmen voor een voorstel doe je via de poll in de rechterkolom!
Je kan ook via de opmerkingen je mening geven over dit idee.

41 opmerkingen:

  1. wij wonen in de Molenstraat en moeten telkens een heel grote omweg doen...langs de "autoluwe" gemeenthuisstraat...om naar het rondpunt te gaan. De molenstraat zou beter weer twee richting worden ( dit is ook voor de mensen die in de reukenstraat wonen...dus VEEL autos die onnodig door het centrum moeten rijden).

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Maar om te vermijden dat al het doorstromend verkeer langs de Molenstraat zou je wel de Gemeentehuisstraat éénrichting kunnen houden, nee?

      Verwijderen
    2. Al de ouders die hun kind naar school in de keizerstraat brengen zullen langs de molenstraat moeten gaan, tenzij dat ze van Bodegem komen wat zeker niet de meerderheid is. Wij in de Molenstraat krijgen dus heel veel extra verkeer.

      Verwijderen
    3. Langs de ternatse ring wonen zal niet aangenaam zijn.

      Verwijderen
    4. als bewoner van de Molenstraat ben ik tegenstander van het gebruik van de Molenstraat als 'doorgangstraat'; integendeel, maak het doodlopend en gebruik de markt voor het doorgangverkeer !

      Verwijderen
    5. Doorgaand verkeer richting Bodegem zou eigenlijk door bewegwijzering moeten afgeleid worden naar de Brusselstraat. Dan zou je zowel de Molenstraat, de Keizerstraat als de Markt ontlasten.

      Verwijderen
  2. Molenstraat 2 richtingen en de éénrichting in de gemeentehuisstraat omdraaien aub! Er is toch niemand die zich eraan houdt en het is niet logisch... Maar een grote lus is een prima idee

    BeantwoordenVerwijderen
  3. dringend nood aan meer parkeerplaatsen in de Molenstraat; bv 'visgraatgewijs' parkeren ipv huidige parallel parkeren => winst van 1 parkeerplaats voor elke 2 geparkeerde wagens vandaag ! Bovendien versmalt dit de rijbaan waardoor de snelheid echt en effectief wordt aangepakt; vandaag blijft de Molenstraat voor velen een racebaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat maakt het onmogelijk om weer naar twee richting te gaan.

      Verwijderen
    2. Klopt, ik hoor hier wat tegenstrijdige meningen wat op zich uiteraard geen probleem is. Door tweerichtingsverkeer zal je sowieso parkeerplaatsen inboeten in de Molenstraat.

      Verwijderen
    3. Vroeger ging het allemaal zonder problemen....dus mijn voorstel is: terug naar de vorige situatie

      Verwijderen
    4. Terug naar vroeger kan niet meer aangezien de Gemeentehuisstraat na de herinrichting aan het Gemeentehuis sowieso geen tweerichtingsverkeer meer aankan. En zonder problemen was het vroeger nu ook weer niet, nee?

      Verwijderen
    5. In de molenstraat ging het vroeger zonder problemen....twee richting. Dat kan nog hersteld worden

      Verwijderen
  4. Ik vrees dat zo'n lus erger zal worden dan de brusselse ring....iedereen erop, soms onnodig omdat er te veel één richtins straten zijn. Bv: iemand die in de Keizerstraat woont en terug komt van het station zal helemaal rond moeten rijden, langs de molenstraat, gemeentehuisstraat....

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. als er mensen uit de Keizerstraat meelezen mogen ze mij gerust tegenspreken (of niet) maar ik denk dat ze met plezier rondrijden als ze daardoor rustiger verkeer in hun straat krijgen, neen?

      Verwijderen
    2. Inderdaad.! Ik woon in de Keizerstraat en ik wil gerust rondrijden op voorwaarde dat er minder druk en minder zwaar verkeer is en er terug meer parkeerplaatsen komen. Alle straten in het centrum evenveel verkeer !!

      Verwijderen
    3. Ik volg Marleen. Eénrichtingsverkeer in de keizerstraat zou al een grote stap vooruit zijn, samen met zone 30, verbannen van zwaar vervoer dat niet thuis hoort in het centrum van een dorp. Rondrijden nemen we er met plezier bij, of we nemen de fiets of gaan te voet naar de apotheek, slager of bakker. Ik blijf er wel bij dat het een gemiste kans is dat er geen onafhankelijke mobiliteitsstudie gebeurde en ook geen participatieproject werd opgezet. De gemoederen zouden zo verhit niet geraakt zijn als nu, er zouden objectieve gegevens zijn en een sfeer van dialoog ipv conflict. Dan zou dergelijk platform niet nodig geweest zijn, nota bene opgericht vanuit leden van het bestuur. Eigenlijk een beetje de omgekeerde wereld, niet? Groetjes, Lies

      Verwijderen
    4. Bedankt Marleen en Lies voor jullie reactie! Dat de gemoederen zo verhit raken ligt uiteraard ook aan de houding van de oppositie die ten gronde geen enkel voorstel naar voren brengt. Een mobiliteitsplan is zeker nodig (een nieuw dan want er bestaat er al één) maar dat neemt jaren in beslag, daar kan niet op gewacht worden. En ook zo'n studie wordt vaak gecontesteerd door de oppositie, zo zit politiek nu éénmaal in elkaar. Laten we nu vooral snel concrete beslissingen afdwingen om de veiligheid in de Keizerstraat te verbeteren.

      Verwijderen
    5. Sorry Rudi, maar bij mijn weten is een jaar geleden door de volledige gemeenteraad (oppositie + meerderheid) beslist dat er een mobiliteitsstudie moest gebeuren door een onafhankelijke organisatie. Die is er nooit gekomen. Snel is niet altijd goed. Ik blijf bij mijn mening dat er een studie moet komen. Oké, dan duurt het even, maar nu ook geen jaren hé. Lies

      Verwijderen
    6. Dat klopt, die studie moet er zeker snel komen, daarover bestaat geen discussie.

      Verwijderen
  5. Ik woon in de molenstraat en onze straat is er echt op achteruit gegaan sinds de invoering van het eenrichtingsverkeer: er wordt als gek gereden in de straat EN nog elke dag rijden er auto's de verkeerde richting uit en ja hoor, dat gebeurt zeer bewust, dat merk je wanneer een bewoner hierover een opmerking maakt aan de bestuurder in kwestie. Waar ik het wel absoluut mee eens ben is dat de situatie van de mensen in de keizerstraat nog een pak erger is...

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Met de nieuwe plan voor één richting in de keizerstraat zal het verbeteren...voor die straat maar verergeren voor de Molenstraat. Pfff

      Verwijderen
    2. eenrichting in de Molenstraat vind ik aanvaardbaar op voorwaarde dat:
      - er meer parkeerplaatsen komen (bv visgraatgewijs parkeren)
      - de snelheid van de wagens naar beneden gaat
      hiervoor rijd ik met plezier enkele honderden meter om

      Verwijderen
  6. Op de markt rijden mensen ook nog heel bewust langs de kant van kom promi.....allemaal heel gevaarlijke toestanden.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. zodra aan die kant terrasjes komen zal dat hopelijk veel verbeteren, nu wordt er inderdaad nog te vaak langs de fietsstrook gereden.

      Verwijderen
  7. Dag aan allen.

    Het voorstel 3, "de grote centrumlus, lijkt een goede oplossing en een evenwichtige verdeling van het verkeer op alle betrokken straten rond en op het marktplein. Deze centrumlus moet wel "volledig" éénrichting worden in de zin van de wijzers van de klok. Dit wil zeggen: de Molenstraat, Gemeentehuisstraat, Bodegemstraat (tot aan de garage Citroën), verder de Keizerstraat vanaf Citroën tot de flessenhals ter hoogte van A. de Feyterstraat. Om de A. de Feyterstraat nog gemakkelijk te bereiken is het noodzakelijk het deel tussen de flessenhals en de Statiestraat in twee richtingsverkeer te behouden.
    De tweede ingang voor het terrein van de firma De Marie, ter hoogte van de Reukenstraat, wordt noodzakelijk voor de toegang (klanten, leveranciers en eigen bedrijfsvoertuigen) van het bedrijf.
    Wegversmallingen (wisselend van straatzijde) zijn een goed idee als deze nuttig gebruikt worden voor bv. parkeerplaatsen met belijning en afgebakend aan begin en einde (zie Statiestraat), een Kiss en Ride zone bij de ingang van scholen en kinderopvang.
    De volgende doelen kunnen zo bereikt worden:

    1) De overdreven snelheid in alle straten verhinderen. Max. 30 km/u.
    2) Conflictsituaties aan de flessenhals (Keizerstraat) worden vermeden.
    3) Gevaarlijke en moeilijke verkeerssituatie ter hoogte van de garage Citroën wordt vermeden.
    4) Een klein aantal, oordeelkundig ingeplante parkeerplaatsen, kunnen gecreëerd worden.
    Groeten

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Beste, ik ga niet akkoord met uw mening dat een deel van de keizerstraat 2-richting moet worden. Verdelen van de lasten is een zaak voor iedereen en niet voor een deel van de bewoners. Met vriendelijke groeten, Lies

      Verwijderen
  8. De grote lus VOLLEDIG twee richting maken zodat iedereen via de KORTSTE weg kan weggaan en terugkomen in plaats van een omleiding van anderhalve kilometer te moeten doen.

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Begrijp ik het goed dat met dit voorstel u alle verkeer komende van de Brusselstraat via de Molenstraat wil sturen? Ook op dit plan ontbreekt uw visie op het marktplein. Hoe wil u het verkeer daar dan precies laten verlopen?

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is niet het plan, op de Markt zelf kan je vanuit de Brusselstraat nog steeds naar de Statiestraat. Als iemand echter van de Brusselstraat via de Molenstraat naar bvb Bodegem wil, dan doen we iets verkeerd want die moet dat langs de andere Molenstraat doen (die in Dilbeek).
      De Ternatse Molenstraat en de grote lus zouden vooral moeten dienen voor lokaal verkeer. Doorgaand verkeer naar Wambeek gaat langs de Van Cauwelaertstraat, verkeer naar Sint-Martens-Bodegem moet naar de Brusselstraat.

      Verwijderen
  10. Het verkeer uit de Brusselstraat kan ook door de markt richting station...afhangend van de bestemming..;altijd de kortste weg ( lucht is genoeg vervuild en benzine duur...of niet?) , in de plaats van anderhalve kilometer omweg. De straten langs de winkels, post enz echt autoluw, alleen de mensen die willen parkeren.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat zit ook zo in ons voorstel. Molenstraat, Keizerstraat en alles daar tussenin moet wel vooral gericht zijn op lokaal verkeer, niet op doorgaand verkeer. Die hebben voldoende alternatieven.

      Verwijderen
  11. Belangrijk is dat de grote lus twee richting wordt , overal,zodat de markt autoluw wordt.

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Maw men gaat het probleem gewoon verplaatsen naar andere straten !
    Meer auto's op minder ruimte, gebrek aan mobiliteit en coordinatie = chaos
    Men zou beter een onderzoek doen het aantal voertuigen die alle niet-hoodwegen van Ternat (mis) bruiken om de dagelijkse files, zoals bv op Assesteenweg te vermijden

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Lokaal verkeer langs de grote lus kan alleen maar als het volledig twee richting is want andeers moeten VEEL autos onnodig helemaal rond rijden. Bv : iemand die nr 5 molenstraat woont moet helemaal rond rijden om naar het rondpunt te geraken....en noem maar op, er zijn voobeelden genoeg.Is dat zo moeilijk te verstaan, dat door al dat éénrichting gedoe men het sluipverkeer vergroot.

    BeantwoordenVerwijderen
  14. zorg voor meer parkeergelegenheid in de onmiddelijke omgeving van de markt. (park rond punt en borredam r.o. nr.20 - momenteel privaat domein)
    Beide plaatsen zijn op wandelafstand, en kunnen de markt voor een groot deel leefbaarder maken.
    Zie ook de fietsstrook eens na vanaf apotheek Asselman tot het kruidvat: zowel het opdraaien t.h.v. de apotheek als het kruisen t.h.v. de waterheren zijn levensgevaarlijk! Deze rijrichting zou veel veiliger zijn kant krantenwinkel.

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Een verkeersluw marktplein is mooi in theorie maar helaas niet haalbaar in Ternat omdat het centrum niet vergelijkbaar is met omringende gemeenten :
    1) er komen verschillende belangrijke wegen uit op de markt, wegen die je niet kan verkeersluw maken zonder de omliggende straten te overbelasten
    2) het is de belangrijkste parkeerplaats voor de vele handelszaken en diensten (niet enkel horeca) die er zijn gevestigd
    Een verkeerslus rond het centrum is dus niet aangewezen. Wel zijn er dringend maatregelen nodig voor de veiligheid van voetgangers en fietsers en voor het verfraaien van de omgeving.
    Enkel een beperkte en zeer gerichte aanpassing van de bestaande verkeersstromen is echt nodig :
    - Marktplein : tweerichtingen behouden (voorkomt nodeloos omrijden en extra verkeersdruk in de omliggende straten)
    - Gemeentehuisstraat : éénrichting omdraaien (veel logischer)
    - Verbruggenstraat : huidige éénrichting behouden
    - Molenstraat : opnieuw tweerichtingen (voorkomt nodeloos omrijden via de omliggende straten en weer extra verkeer)
    - Keizerstraat : enkel aan de versmalling éénrichting invoeren , en wel in de rijrichting naar de Statiestraat toe (de Keizerstraat blijft verder overal tweerichting).

    BeantwoordenVerwijderen
  16. In de Keizerstraat moet een oplossing gevonden worden voor die flessenhals en dat kan via een lus langs de markt, gemeentehuisstraat, Bodegemstraat en Keizersstraat om terug op de stationsstraat te komen. Daar kan men zijn keuze maken.

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Hoe je het draait of keert in een staat waar één-richting ingevoerd wordt is het steeds drukker en er wordt ook sneller gereden. Er moeten meer kilometers afgelegd worden alvorens men zijn bestemming bereikt. Ik maak mij zorgen over de kinderen waarvoor de bus niet meer kan betaald worden om ze naar de naschoolse opvang te brengen. Of die straat nu enkel richting is of niet, het is en blijft aardgevaarkijk en ik maak mij daar grote zorgen over.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat hoeft niet zo te zijn als er asverschuivingen en wegversmallingen worden voorzien, dat werd ook door heelwat mensen gevraagd op de inspraakvergadering: wél éénrichting maar dan met de nodige maatregelen om snelheid af te remmen. De afstand die moet afgelegd worden kan inderdaad wat langer worden maar daartegenover staan voordelen zoals meer parkeerplaatsen en beter overzicht voor zwakke weggebruikers (het verkeer komt maar van één kant).

      Verwijderen
  18. Mocht de gemeente me een alternatieve woning aanbieden in een verkeersluwe omgeving, zou ik wat graag verhuizen uit het centrum - voor men het weet, heeft men geen inwoners meer in het centrum van Ternat en verdwijnen de handelszaken ook.... Heeft iemand daar al eens aan gedacht? En dan zwijg ik nog van de extra gecreeerde overlast door bv in een dorpscentrum een 'beach' aan te leggen en vergund te krijgen; wie haalt dit in zijn hoofd ?!? Vriendjespolitiek misschien ???

    BeantwoordenVerwijderen

Vul hieronder je reactie in over dit idee. Hou het positief en constructief, zoniet zien we ons verplicht om je reactie te verwijderen.