Ternat Beweegt

Ternat Beweegt
Ternat Beweegt, dat zijn enkele progressieve krachten uit Ternat die pleiten voor een duurzaam en gedurfd beleid in Ternat. Dit platform willen wij aanwenden om ideeën te lanceren en de mening van de inwoners van Ternat over deze ideeën te verzamelen. Aarzel dus niet om je mening te delen, maar hou het positief en constructief. We beginnen alvast met 'de heetste patat' in Ternat op dit moment : het circulatieplan voor Ternat-centrum.

Nina, Hilde, Rony en Rudi

Voorstel 7: meer groen en terrasjes op de Markt









Door de ruimte die op de Markt vrijkomt dankzij het éénrichtingsverkeer wordt er ruimte gemaakt voor terrasjes, ruimte voor voetgangers en fietsen evenals groenbeplanting.  Dit kan aan beide kanten van de Markt gebeuren en zal de leefbaarheid van ons centrum bevorderen.
Daarnaast moeten de oversteekplaatsen aan de Markt beter zichtbaar zijn.

Stemmen voor een voorstel doe je via de poll in de rechterkolom!
Je kan ook via de opmerkingen je mening geven over dit idee.

14 opmerkingen:

  1. Er moet nog plaats zijn voor voetgangers en zeker kinderkoetsen, niet zoals de stoep voor Manu ..;als de mensen op terras zitten kan niemand door.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. en de voetpaden zouden beter afgestemd moeten worden voor rolstoelgebruikers... vb: vetrekkende aan de post op het voetpad richting café De Waterheeren, eenmaal daar aangekomen is het niet meer mogelijk om met een rolstoel van het voetpad te geraken om de Verbruggenstraat over te steken richting markt

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dat is een goed idee om de markt wat gezelliger te maken met terrassen ,groenbeplanting, zitbanken ,ruimte voor voetgangers,fietsers rolstoelen. De markt is groot genoeg om er iets moois van te maken en dan is er nog voldoende ruimte om te parkeren!

      Verwijderen
    2. En zo weinig mogelijk verkeer...dus de grote lus twee richting zodat iedereen zo vlug mogelijk op bestemming is.

      Verwijderen
  3. Markt Asse kan als inspirerend voorbeeld dienen.
    In onze situatie: auto's beperken tot kort parkeren en bestuurders met kaart bewegingsproblemen. Op de foto zie ik alvast één wagen te veel ;-)
    Walter

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Er is 1 groot verschil, wie naar de mooie en gezellige markt in Asse wil om iets te gaan eten of drinken heeft er a) meer horeca mogelijkheden b) mooiere omgeving en last but not least een grote betaalparking ter zijne beschikkig.
      Wie, die meer dan 4-5 km van de markt woont gaat in de herfst/winter te voet naar de markt komen op een zaterdagavond om er iets te komen nuttigen ?

      Verwijderen
    2. Leuk voor wie als 'toerist' eens de markt komt bezoeken, maar waar moeten de bewoners hun auto parkeren?

      Verwijderen
  4. Dus moeten we idd onze Markt gezelliger maken: beplanting, verlichting en terrasjes kunnen hier zeker toe bijdragen.
    Horeca hebben we er binnenkort toch al 6 + 2 (aan gemeentehuis).
    Met parkings aan gemeentehuis en Mina park (en dreef) hebben we toch al wat capaciteit op minder dan 500 meter.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Horeca goed en wel, maar liefst niet ten koste van de bewoners. Laat terrassen enkel toe aan de zijde van de markt en zeker NIET achteraan !
      Laat Minapark groen; we gaan toch niet alles gaan betoneren zeker. Trouwens dit park dient ook als 'overstromingsgebied'; ga er maar eens kijken wanneer het hard regent...

      Verwijderen
  5. Invoeren van terrassen, groen, zitbanken én fietsstalling zijn levensnoodzakelijk om een gezellig centrum te creëren welke mensen lokt en géén auto's (langdurig parkeren is uit den boze op de markt!!!, enkel kortparkeerder max 2u !!!!) Pleinen lokken mensen, parkings lokken wagens!!! Aanwezigheid van mensen zorgt voor veiligheidsgevoel, consumptie, gezelligheid, samenhorigheid...net dat alles wat leegstand en verpaupering tegenwerkt!!! Dus levensnoodzakelijk!!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. En waar parkeren bewoners van het centrum?

      Verwijderen
    2. De parkeerfunctie van de markt moet beperkt zijn tot kortparkeren (mensen die inkopen doen) en bewonersparkeerplaatsen. Die twee zijn bovendien vrij complementair omdat inkopen overdag worden gedaan en bewoners vooral 's avonds parkeren.

      Verwijderen
    3. @ Rudi: ik moet je spijtig genoeg melden dat ik vaak geen parkeerplaats vind tussen 18u en 20u, net het moment wanneer ik thuis kom. Ook in de omliggende straten is dit moeilijk als ik geen 500m wil lopen om mijn voordeur te bereiken. Waarom niet gewoon meer parkeergelegenheid voorzien in de omliggende straten en het probleem wordt al een stuk kleiner. Je zou toch denken dat als er eenrichting wordt ingevoerd, er meer parkeerplaatsen zouden komen. Wel, in de Molenstraat zijn er op heden minder dan de helft in vergelijking met de situatie voordien toen het met name tweerichtingsverkeer was. Laat wagens er mss visgraatgewijs parkeren; daar is toch plaats genoeg voor, niet? Dat is onmiddellijk ook de oplossing om wagens trager te laten rijden. Quid?

      Verwijderen
    4. Daarom vragen we ook overal éénrichting, vooral in de Keizerstraat zal dat veel extra parkeerplaatsen opleveren, maar ook op de Markt komen er dan tien extra parkeerplaatsen bij. In de Molenstraat is er inderdaad nog ruimte voor extra parkeerplaatsen door een betere indeling.

      Verwijderen

Vul hieronder je reactie in over dit idee. Hou het positief en constructief, zoniet zien we ons verplicht om je reactie te verwijderen.